"Saya tidak sampai ke sini dengan bermimpi atau memikirkan tentang hal itu. Saya dapat di sini dengan melakukannya."-Estee Lauder
Estee Lauder membina sebuah empayar kosmetik pada motto, "Terdapat tiada wanita yang sederhana, wanita hanya cuai."Dengan meyakinkan mereka "wanita cuai", mereka boleh menjadi cantik ¬-dengan sedikit bantuan daripada itu produk-dia mengambil gergasi dunia kosmetik dan memenangi. Bermula dengan sedikit lebih daripada mimpi, melalui cita-cita yang luar biasa, rasa sempurna, ketabahan, pemasaran yang inovatif dan kerja keras, berwawasan kreatif ini menjadi kaya buatan sendiri wanita di Amerika dan mewujudkan satu dinasti keluarga yang masih diteruskan sehingga ke hari ini.
Terima kasih kepada latar belakang romantis, mitos yang dia menciptakan untuk dirinya, tidak banyak yang diketahui hidup zaman kanak-kanak Lauder sehingga tahun 1985. Selama bertahun-tahun, beliau penuh teruja menyesatkan media dengan cerita-cerita mendakwa dia adalah seorang countess latar belakang Eropah beradab. Hanya apabila biografi yang tidak dibenarkan mengancam untuk mendedahkan kebenaran yang tidak Lauder "datang bersih," terburu-buru dalam cetak autobiografi bertajuk Estee: Kisah Kejayaan.
Dilahirkan Josephine Ester Mentzer pada tahun 1908, akan Grand Dame keindahan yang membesar dalam seksyen Corona Queens, New York. Latar belakang beliau yang sememangnya Eropah itu ibu bapa, Max Mentzer dan Rose (Schotz) Mentzer, pendatang Yahudi dari Hungary dan Czechoslovakia, tetapi mereka jauh dari golongan atasan. Ayahnya memiliki sebuah kedai perkakasan, di atas yang tinggal keluarga itu.
Dalam autobiografi beliau, Lauder mengakui bahawa sebagai seorang anak dia malu ibu bapanya "cara lama negara" dan banyak aksen Bahasa Inggeris. "Kedua-dua Eropah dalam setiap cara yang lurus-berbaur," dia menulis, "dan saya terdesak mahu menjadi 100 peratus Amerika." Bekerja di kedai ayahnya yang dipupuk dalam memahami Lauder peruncitan dan keusahawanan pada usia muda. Tetapi apa yang dia benar-benar bermimpi adalah "sebagai seorang pelakon-nama dalam lampu, bunga, lelaki kacak," katanya.
Tidak lama selepas Perang Dunia I meletus, bapa saudara Lauder, John Schotz, datang untuk tinggal bersama keluarga itu. Seorang ahli kimia yang khusus dalam membuat sendiri "rahsia" produk penjagaan kulit, Schotz menubuhkan makmal sementara dalam stabil kecil di belakang rumah Mentzer dan mula concocting krim dengan Estee muda di sisinya. "Saya diiktiraf di John Uncle saya path.I benar saya menonton dan belajar."
Berazam untuk menjadi seorang saintis, Lauder hawked barang bapa saudaranya kepada rakan-rakan kelasnya di Sekolah Tinggi Newton, pergi jauh untuk memberi mereka solekan yang lengkap untuk membuktikan kualiti produk bapa saudaranya. Dia belajar pemasaran dan barangan pada usia yang muda, berkata, "Untuk menjual krim, anda menjual mimpi pada awal hari-hari."
Tetapi sebelum beliau dapat merealisasikan impiannya untuk menjadi pakar penjagaan kulit yang glamor, Estee bertemu dan berkahwin dengan Yusuf Lauter, jurujual tekstil sederhana berjaya, dan bergerak dengan dia Manhattan. Tidak lama selepas itu, pasangan itu menerima pakai ejaan asal Austria nama keluarga mereka, Lauder, yang kemudiannya akan kewibawaan Estee tuntutan palsu bahawa dia dilahirkan di Vienna.
Sepanjang tahun-tahun awal perkahwinannya dan walaupun selepas kelahiran anak pertama, Leonard, pada tahun 1933, Lauder terus menghalusi dan memperbaiki krim bapa saudaranya, memasak ramuan di atas dapur dapur beliau. Untuk mewujudkan pasaran bagi produk itu, beliau memberi demonstrasi percuma dan solekan di salun, hotel, kereta bawah tanah dan juga di jalan. Beliau juga mula melawat rumah pelanggan, di mana beliau akan membuat rakan-rakan mereka dan menjual krim lebih. Ia tidak lama sebelum Lauder lekapan pada senarai tetamu hostes yang paling berpengaruh di New York City.
Menyedari bahawa hubungan sosial adalah penting dalam perniagaan kecantikan, Lauder memutuskan untuk membuat impian masa kecilnya datang benar dengan menjadi seorang wanita elegan penghalusan dan terbilang. Melalui pemalsuan dan hiasan yang benar dan dengan berpakaian seperti pelanggan beliau dan meniru tingkah laku mereka, Lauder membuat dirinya menjadi seorang wanita yang canggih dan riang keindahan peranan yang cepat menjadi tidak boleh dibezakan daripada realiti.Tetapi dalam usaha bersungguh-sungguh untuk jualan, perkahwinannya yang dialami, akhirnya berakhir dengan perceraian pada tahun 1939.
Selepas bercerai, Lauder berpindah ke Miami Beach, Florida, di mana dia terus menjual produk kulit untuk pelancong mewah. Beliau juga mempunyai beberapa urusan dengan lelaki kaya, dia berharap dapat membantu dengan perniagaannya. Tetapi ia tidak menjadi.Selepas tiga tahun mencari seorang putera kaya untuk membuat impiannya menjadi kenyataan, beliau berkembang penat dalam mengejar dan menyedari bahawa dia dgn pengorbanan yg besar terlepas bekas suaminya. Ironinya, ia adalah penyakit yang membawa pasangan itu bersama-sama sekali lagi.
Apabila Leonard datang dengan beguk, Yusuf dan Estee bersatu semula sebagai mengasihi ibu dan bapa. Bunga api baru dinyalakan, dan mereka berkahwin semula pada tahun 1942, bersetuju untuk membuat mencuba perniagaan kosmetik bersama-sama dengan Estee bertanggungjawab bagi pemasaran dan pembangunan produk dan Joe menyelia kewangan, pembuatan dan pentadbiran.
Pasangan itu membuka kedai pertama mereka di New York City pada tahun 1944. Selepas masa yang singkat mati pada Disember tahun itu untuk melahirkan anak kedua mereka, Ronald, Estee kembali bekerja dengan serta-merta, secara rasmi membentuk Estee Lauder Inc. Pada tahun 1946. Memerlukan kemudahan pembuatan dan penyimpanan, Lauders ditukar restoran Manhattan ke dalam sebuah kilang. Estee dijual pada waktu siang dan dimasak sehingga krim dan minyak bagi produk-anaknya di dapur restoran pada waktu malam.Dalam apa yang akan membuktikan untuk menjadi langkah pemasaran yang bijak, Estee memutuskan untuk menjual produk hanya melalui pusat-pusat beli-belah mewah. Sasaran beliau yang pertama adalah Saks Fifth Avenue. Beliau yakin Saks untuk meletakkan satu perintah besar untuk krim kulitnya, yang kedai dengan segera dijual dalam tempoh dua hari. Kejayaan beliau dengan Saks yakin Estee bahawa dia boleh bersaing dengan gergasi kosmetik seperti REVLON, Helena Rubinestein dan Elizbeth Arden. Dia menjadi seorang jurujual meyakinkan perjalanan khusus untuk menembusi setiap kedai jabatan denda di Amerika Syarikat.
Cita-cita dan dedikasi beliau mula membayar pada awal tahun 1950-an, sebagai garis Estee Lauder menjadi satu ciri biasa di kedai-kedai berprestij itu sebagai I. Magnin, Marshall Field, Nieman-Marcus dan Bonwit Teller. Tetapi syarikat itu masih kecil berbanding syarikat gergasi. Bertekad untuk mengubah keadaan ini, Lauder memulakan strategi promosi yang inovatif. Ditolak oleh satu iklan agensi selepas lain kerana saiz kecil akaun mereka, Lauders melabur pengiklanan seluruh $ 50.000 bajet dalam sampel yang akan ditawarkan melalui mel terus, giveaways sedekah dan sebagai hadiah dengan pembelian. ("Hadiah percuma dengan pembelian" Lauder teknik akan menjadi tanda niaga syarikat dan kemudian, amalan piawaian industri.) Hasilnya adalah beribu-ribu pelanggan baru.
Tetapi titik pusingan sebenar bagi syarikat itu datang pada tahun 1953, apabila Lauder memperkenalkan pertama wangian Belia Embun, minyak mandi yang menggandakan sebagai minyak wangi.Berharga pada hanya $ 8,50, Belia Embun adalah mewah yang mampu dimiliki oleh kebanyakan wanita, dan jualan yang dizum dari seratus dolar beberapa minggu ke beberapa ribu. Menjelang pertengahan 1950-an, Embun Belia menyumbang 80 peratus jualan Estee Lauder dan telah mengubah syarikat yang baru ditubuhkan ke dalam perniagaan yang berjuta-juta dolar.
Sepanjang tahun-tahun 1960-an, Lauder terus meluaskan barisan produk, memperkenalkan (antara lain) kelengkapan tandas lelaki di bawah nama jenama Aramis dengan baris pertama berorientasikan fesyen, kosmetik yang diuji alahan, Clinique. Di samping itu, Lauder yang dibentangkan untuk menakluk negara lain di dunia, menyakinkan Harrod London dan Paris 'Galleries Lafayette untuk membawa produk. Menjelang pertengahan 1970-an, produk Lauder di pasaran di lebih daripada 70 buah negara di seluruh dunia.Syarikat itu terus berjaya sepanjang 1980-an dan 90-an, menjadi syarikat kosmetik yang ketiga terbesar di Amerika dengan 10,000 pekerja dan jualan yang melebihi $ 2 bilion. Menjelang tahun 1999, produk Estee Lauder menyumbang hampir 50 peratus daripada semua bantuan kecantikan runcit yang dijual di Amerika.
Sekali bergelut kulit krim menjajakan kini telah bersara, dengan anggaran bernilai bersih daripada inovasi-keindahan itu ke dalam balang ¬-$ 5 bilion, menurut majalah Fortune. Walaupun Leonard anaknya dan cucunya kini menginap di dalam suite eksekutif, Estee Lauder kekal genius kreatif firma dan semangat memandu.Seorang usahawan klasik dan inovator yang enggan mendengar pakar, Lauder mengambil risiko mentaliti dan keengganan untuk menyelesaikan apa-apa kurang daripada yang terbaik mengubah dunia pengedaran kosmetik. Tetapi Lauder sendiri menjelaskan rahsia kejayaannya dengan kata: "Saya adalah seorang wanita dengan misi dan berfikiran tunggal dalam usaha mencapai impian saya."________________________________________Rahsia Kecantikan
Estee Lauder telah menjadi terkenal kerana "Lauderisms" seperti "Buat gaya anda sendiri," dan "Jangan takut pendekatan percubaan-dan-kesilapan," di mana beliau mendakwa adalah sebahagian daripada tiket kepada kejayaan beliau. Dalam autobiografi beliau pada 1985, Lauder menawarkan berikut 15 peraturan sebagai nasihat kepada usahawan yang bercita-cita.
1. Cari lokasi yang sesuai.2. Apabila anda marah, tidak pernah meletakkan secara bertulis.3. Anda akan mendapat lebih banyak lebah dengan madu.4. Menyimpan imej anda sendiri terus dalam fikiran anda.5. Menumpukan lebih perhatian kepada pertandingan ini.6. Membahagi dan memerintah.7. Belajar untuk mengatakan tidak.8. Berpandu kepada gerak hati anda.9. Bertindak tegas.10. Mengakui kesilapan anda11. Menulis perkara turun.12. Mengambil kakitangan yang terbaik.13. Memecahkan halangan.14. Memberi kredit mana kredit adalah disebabkan.15. Melatih pasukan jualan terbaik.
Jualan Besar-Besaran
Orang-orang yang tahu dia telah diterangkan Estee Lauder sebagai seorang wanita yang anda tidak boleh mengatakan tidak.Selalunya, ini disebabkan daya tarikan yang sangat menarik. Tetapi sebab yang sebenar Lauder telah berjaya di mana orang lain telah gagal bahawa dia hanya enggan berputus asa. Apabila dia mahu sesuatu, dia telah diketahui untuk menggunakan beberapa taktik yang sangat kreatif untuk mendapatkannya. Beliau menggunakan satu taktik itu untuk memecahkan akaun Galleries Lafayette berprestij di Paris. Apabila pengurus enggan untuk menyimpan produk, Lauder "tidak sengaja" tumpah Embun Belia di atas lantai semasa demonstrasi di tengah-tengah orang ramai. Sebagai aroma menarik yang terbang melintas di hadapan kami melalui udara, ia cepat terangsang kepentingan pelanggan, yang mula bertanya di mana mereka boleh membeli produk. Melihat ini, pengurus menyerah dan memberikan Lauder tempahan awal beliau.