i.
Photo of Entrepreneur / Founders
Beras
Herba Ponni Taj Mahal
|
Moghul
Faiza Basmathi
|
Beras
Basmathi
|
Beras
Lagenda
|
Beras
Mahsuri
|
Beras
Faiza Emas
|
iii. Brief description of the
products/services/business concepts.
Syarikat Faiza Marketing Sdn Bhd mengamalkan gaya kepimpinan demokratik yang diperolehi dari dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan Syarikat Faiza Sdn. Bhd telah melaksanakan reka bentuk organisasi fungsian, konsep dan proses pengorganisasian secara teratur. Syarikat ini mempunyai potensi untuk berkembang berlandaskan matlamatnya untuk memberikan pengetahuan dan pendedahan kepada para pekerja kepada proses sebenar teknologi pemprosesan makanan dalam industri.
PENGORGANISASIAN - Sistem kerjasama antara
dua orang atau lebih yang bergabung dalam mencapai sesuatu matlamat. (Chester L
Bernard (1938) ) KEPIMPINAN - Kejayaan seseorang memimpin orang lain untuk
melaksanakan satu-satu kerja yang di arahkan, pencapaian satu-satu objektif
atau matlamat. ( Ahmad Antory (1986) ) GAYA KEPIMPINAN - Cara atau kaedah yang
digunakan oleh seseorang pemimpin yang menggunakan kuasanya untuk mempengaruhi
para pekerjanya. Syarikat Faiza telah
ditubuhkan pada tahun 1982 bersempena dengan nama pemilik syarikat iaitu Faiza
Bawumi Sayed Ahmad. Mempunyai tiga buah
kilang di Selangor, Kedah dan Terengganu dan mempunyai 200 pekerja tetap dan
lebih 300 pekerja kontrak. Syarikat
Faiza mampu mengeluarkan sebanyak sembilan tan bihun sehari, namun pada
peringkat awal cuma memproses lima tan bihun dengan sasaran jualan sebanyak
RM12 juta bagi tahun pertama Ia juga
meneroka bidang baru termasuk memasarkan bihun, sos cili dan kicap selain dari
beras dan rempah.
Huraian Proses Pengorganisasian :
·
Penentuan Objektif
·
Mengenal pasti matlamat organisasi setiap
unit atau organisasi.
·
Matlamat dan objektif ditetapkan berdasarkan
kemampuan dan kebolehan organisasi.
·
Syarikat Faiza Marketing Sdn. Bhd. dengan
matlamatnya ialah memberikan pengetahuan dan pendedahan kepada pekerja kepada
proses sebenar teknologi pemprosesan makanan dalam industri.
·
Pengenalpastian Aktiviti
·
Pengurus akan mengenal pasti secara khusus
aktiviti yang terlibat dalam usaha mencapai matlamat yang ditetapkan.
·
Sebagai contoh, Puan Faiza memainkan peranan
sebagai pembuat keputusan iaitu sebagai usahawan. Beliau sentiasa berusaha
untuk membangunkan perniagaannya dengan mengeluarkan beberapa produk baru
seperti sos, kicap dan bihun dan tidak hanya bergantung kepada beras dan rempah
untuk memenuhi cita rasa pengguna dan menghadapi sebarang kemungkinan seperti
bencana alam yang menyebabkan bekalan beras terputus.
·
Pengelasan Aktiviti
·
Pengelompokan
·
Pengagihan Tugas, Autoriti Dan Tanggungjawab.
iii.
A profile of the Entrepreneur / Founder and
the Business.
Nama : Faiza Bawumi Sayed Ahmad.
Umur : 69 Tahun
Asal : Mesir
Jawatan : Pengarah Urusan Syarikat Faiza Sdn.
Bhd
Pendidikan : Diploma Jahitan
Faiza Bawumi Sayed Ahmad adalah pemilik
syarikat pemborong beras Syarikat Faiza Sdn. Bhd. pada tahun 1964, wanita
kelahiran Mesir ini telah berhijrah ke Malaysia kerana mengikut suaminya. Pada ketika itu, beliau mampu menguasai
Bahasa Melayu dan fasih berbahasa Melayu setelah hanya tiga bulan di Malaysia
kerana sifat beliau yang peramah dan suka bergaul dengan jiran jirannya.
Meskipun sudah berusia lingkungan 60an,
beliau yang mempunyai tujuh orang anak dan juga seorang nenek kepada 32 cucu
sibuk masih giat merancang strategi bagi mengukuhkan kedudukannya dalam
pelbagai cabang perniagaan di negara ini.
Wanita yang berperwatakan lembut itu
sebenarnya seorang yang tegas. Beliau mahu memastikan syarikat yang ditubuhkan
perlu berada di landasan betul sekali gus mencatatkan keuntungan saban tahun.
Puan Faiza yang memangnya dilahirkan dalam keluarga yang juga bergiat dalam
perniagaan. Berkecimpung dalam bidang perniagaan sejak kecil, beliau pernah
menjadi juruwang di kedai milik bapanya. Pengalaman tersebut mendorong beliau
untuk bergiat secara serius dalam bidang perniagaan.
Setelah berkahwin dan dikurniakan cahaya mata
yg pertama, beliau mengikut suaminya
berhijrah ke Malaysia. Puan Faiza mencari aktiviti berfaedah yg boleh
dilakukannya bagi mengelakkan masanya terluang begitu sahaja. Beliau bermula
dengan mengambil upah menjahit sulaman dengan modal RM4 dan menjual pelbagai
barangan dapur. Beliau juga membeli kain ela dan membuat baju gaun untuk
anak-anak kecil jiran-jirannya. Kemudian beliau menghasilkan set sarung bantal.
Hasil jahitannya yang cantik dan kemas dijual kepada kawan-kawannya.
Seterusnya, beliau berniaga set ensiklopedia, diikuti bisnes pinggan mangkuk.
Melalui bisnes kecil kecilan ini, beliau menabung wang bagi menjadikan modal
bisnes seterusnya.
Beliau berminat pula menghasilkan rempah
kari. Beliau membeli pelbagai rempah ratus seperti ketumbar, jintan, halba,
cili kering, cengkih dan sebagainya untuk membancuh ramuan-ramuan tersebut bagi
menghasilkan rempah kari ikan dan daging di bawah jenama Bunga Raya. Semuanya
dilakukan sendiri di rumah, daripada mencuci, menjemur dan menggoreng rempah
ratus tersebut. Kemudian, beliau menghantarnya ke kedai bagi dikisar dan
diedarkan.
Selang beberapa tahun kemudian, Puan Faiza
membeli pula sebuah mesin pengisar dan membuka kedai runcit dengan modal
daripada menjual rempah kari itu. Dari situ beliau mendapati bahawa pemborong
beras kebanyakannya dibekalkan oleh kaum lain. Beliau mula belajar pelbagai
jenis beras. Puan Faiza memohon lesen pemborong beras dan menjual pelbagai
jenis beras termasuk ponni, basmathi, beras wangi serta beras Siam setelah
mendapat maklumbalas positif atas usaha selidik beliau pergi dari satu kedai ke
satu kedai bagi mendapatkan respon sama ada mereka akan membeli berasnya jika
beliau menjualnya. Para pelanggan yang melanggan rempahrempah beliau turut
membeli beras daripadanya.
Pada permulaan, beliau agak buntu melihat
satu lori treler penuh berisi beras diletakkan di hadapan rumah, namun beliau
nekad dengan berusaha membungkus menggunakan jenama Bunga Raya dan menghantar
ke kedai-kedai di seluruh Johor.
Perniagaan beliau mendapat sambutan walaupun
mendapat persaingan yang agak sengit. Pada awal tahun 90an, syarikat telah
mengambil peluang ke atas kepekaan masyarakat pada ketika itu kepada cara
pembuatan dan kandungan makanan. Syarikat mula memperkenalkan dengan sejenis
kategori beras berkualiti dari Kartanaka, India. Beras ini adalah jenis beras
“Ponni”. Menerusi produk berkualiti dan
berkhasiat sesuai untuk pesakit seperti pesakit diabetis, SFSB memperkenalkan
beras “Ponni” ini ke seluruh Malaysia.
Syarikat beliau kini telah dikenali kerana
kualiti produk yang tinggi, seratus peratus buatan Islam dan halal. Beliau
berharap dengan penglibatan dalam penghasilan produk tersebut ia memberi
pilihan kepada orang Islam untuk mendapatkan produk yang bermutu tinggi dan
tanpa was-was meragui status halalnya.
Puan Faiza bukan sahaja menjadi Pengarah
Urusan Syarikat Faiza, tetapi turut bertungkus-lumus menentukan operasi
syarikat berjalan lancar dan turut terlibat dalam projek kilang milik Syarikat
Faiza bernilai RM14 juta di Sri Gading, Batu Pahat. Kejayaan beliau sekarang
bukan diperolehi dengan mudah, tetapi setelah mengharungi segala cabaran selama
43 tahun berkecimpung dalam dunia perniagaan. Puan Faizah berkata semua usaha
yang dilakukan itu bukanlah untuk mengumpulkan kekayaan sebaliknya untuk
menjadi pembayar zakat terbesar di Malaysia sekali gus membantu lebih ramai
orang yang susah.
Puan Faiza menyarankan agar umat Islam di
negara ini supaya hidup bersatu padu supaya tidak mudah ditindas oleh bangsa
lain dan hubungan yang kukuh sesama umat Islam bukan sahaja mampu memajukan
masyarakat Islam di negara ini, malah mampu meningkatkan kedudukan ekonomi
masyarakat tersebut.
Puan Faiza berkata pengalamannya berniaga,
termasuk berurusan dengan bangsa lain membuka mindanya untuk menyedarkan
masyarakat Islam khususnya orang Melayu betapa perlunya mengamalkan sikap
tolong-menolong antara satu sama lain seperti yang diamalkan bangsa lain. Beliau
sentiasa mencontohi keperibadian Nabi Muhammad S.A.W dalam menjalankan
kehidupan seharian, terutama amanah dan gigihnya Baginda Rasullulah dalam
menjalankan perniagaan serta dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai
pemimpin.
iv.
A brief introduction of how the business
started.
SYARIKAT FAIZA SDN. BHD. (HQ)
PLO 442, Jln Wawasan 16,
Kawasan Industri Sri Gading 2,
83300 Batu Pahat,
Johor.
Tel : 607-4556900 Fax :
607-4557800
Email : admin@faizarice.com
Syarikat Faiza telah ditubuhkan pada 1982 bersempena
dengan nama pemilik syarikat iaitu Faiza Bawumi Sayed Ahmad. Syarikat ini
melakukan aktiviti peruncitan sebagai perniagaan terasnya. Pada 1992, Syarikat
FAIZA secara rasmi ditubuhkan di bawah Syarikat FAIZA Sdn. Bhd. (SFSB), dan
menjalinkan modal usaha dengan Padiberas Nasional (BERNAS) pada tahun 1997.
Pada awal tahun 90an, syarikat telah mengambil peluang ke
atas kepekaan masyarakat pada ketika itu kepada cara pembuatan dan kandungan
makanan. Syarikat mula memperkenalkan dengan sejenis kategori beras berkualiti
dari Kartanaka, India. Beras ini adalah jenis beras “Ponni”. Setelah melihat
pontensi beras “Ponni”, SFSB memperkenalkan beras tersebut yang
dipercayai baik untuk kesihatan, khususnya bagi penghidap diabetes, obesiti dan
darah tinggi. Hingga hari ini di bawah jenama Taj Mahal, beras Faiza herba
Ponni telah diedarkan seluruh Malaysia.
SFSB juga telah menghasilkan pengeluaran padi yang lain
seiring dengan permintaan pengguna seperti Basmathi, beras Fragrant, Thai Super
Special dan beras Local. SFSB telah dikenali kerana kualiti produk yang tinggi,
seratus peratus buatan Islam dan halal.
SFSB kini mempunyai tiga buah kilang di Selangor, Kedah dan Terengganu. SFSB mempunyai 200 pekerja tetap dan lebih 300 pekerja kontrak.
SFSB kini juga meneroka bidang baru termasuk memasarkan
bihun, sos cili dan kicap selain dari beras dan rempah. Bagi produk bihun pula,
syarikatnya telah menempah mesin dari China dan produk itu akan diproses di
sebuah kilang lain juga di Sri Gading. Kilang tersebut mampu mengeluarkan
sebanyak sembilan tan bihun sehari, namun pada peringkat awal cuma memproses
lima tan bihun dengan sasaran jualan sebanyak RM12 juta bagi tahun pertama.
Kekuatan SFSB, terletak pada daya penggerak yang bertenaga dan profesional dengan pengetahuan luas dan berpengalaman dalam bidang masing-masing, yang mana ianya persediaan bagi bersaing dalam senario perniagaan beras. Ini ialah kerana di SFSB, tiada tolak ansur mengenai kualiti. SFSB sentiasa memandang ke hadapan untuk teknik-teknik lebih baik, cara lebih baik menjanakan, menyampaikan, berkomunikasi, menggalakkan, untuk memberi khidmat, menjual. SFSB percaya yang kejayaan boleh dicapai daripada apa yang dibuat dengan penuh kesungguhan.
v.
How the business gained success etc.
Menurut Faiza beliau datang
ke Malaysia pada tahun 1964 kerana mengikut suaminya.Disebabkan sikapnya yang
tidak betah duduk diam, dia mengambil upah menjahit sulaman dan menjual
pelbagai barangan dapur.Faiza kemudian membuat rempah kari di bawah jenama
Bunga Raya dan mengedarkannya di kedai-kedai. Dengan mempunyai kedai sendiri,
beliau mula belajar mengenali pelbagai jenis beras. Sebelum menjual beras,
beliau terpaksa pergi dari satu kedai ke kedai lain bagi mendapatkan maklum
balas sama ada mereka akan membeli berasnya jika beliau menjualnya. Atas
respons yang positif, Faiza memohon lesen pemborong beras dan menjual pelbagai
jenis beras termasuk ponni, basmathi, beras wangi serta beras Siam. Beliau yang
mempunyai 200 pekerja tetap dan lebih 300 pekerja kontrak berkata, dengan
penglibatan dalam penghasilan produk tersebut ia memberi pilihan kepada orang
Islam untuk mendapatkan produk yang bermutu tinggi dan tanpa diragui status
halalnya. Syarikat milik Faiza kini mengedar lebih 21 jenama beras di negara
ini temasuk yang paling dikenali, "Herba Ponni Taj Mahal" dan anak
syarikatnya, iaitu Faiza Marketing Sdn Bhd pula melibatkan diri dalam mengilang
pelbagai jenis rempah termasuk rempah Raja Kari, rempah Bukhari dan terbaru,
rempah rendang.
vi.
The
ups & downs of the entrepreneur & his/her business.
vii.
Business Philosophy & Business Strategies
used.
viii.
Achievements attained in terms of Market
Share, Sales Turnover, Number of Outlets, Recognition, Adoption &
Acceptance of Product, etc.
Syarikat Faiza juga telah menerima pelbagai anugerah
termasuk pemborong terbaik pada tahun 2000, anugerah kecemerlangan operasi
Padiberas Nasional Berhad (Bernas) pada 2001 dan dan anugerah emas bagi beras
Taj Mahal oleh Reader's Digest Super Brand.
Walaupun sibuk menjalankan perniagaan, Faiza tetap
meluangkan masa untuk melakukan kerja amal termasuk memegang jawatan sebagai
Yang Dipertua Pemborong Beras Bumiputera Malaysia, Pengerusi Wanita Pertubuhan
Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Batu Pahat, Anggota Jawatankuasa Umno
Bahagian Batu Pahat (Pengerusi Biro Kebajikan) dan ahli lembaga pelawat
Hospital Batu Pahat serta pemegang amanah anak yatim Batu Pahat.
Beliau
juga pernah memenangi pelbagai anugerah termasuk Wanita Anggun 2005, Tokoh Ibu
Mithali Perkim 2007, Wanita Nadi Negara peringkat Johor 2007 dan anugerah khas
Tokoh Guru 2009.
ix.
How the product / company got its name.
x.
Unique features about the product
/services/business concept that makes it Outstanding.
xi.
Key Factors contributing to the success of
the business.
xii.
References
·